Organizator:

EMS szansą na tańszy i bardziej ekologiczny transport

Podziel się

Podczas debaty „Czy Polska jest gotowa na EMS? Przyszłość transportu drogowego” w ramach Kongresu MOVE eksperci rozmawiali o szansach i wyzwaniach związanych z wprowadzeniem na polskie drogi dłuższych zestawów drogowych EMS, tzw. gigalinerów. Ich stosowanie ma zwiększyć efektywność transportu, ograniczyć liczbę kursów i emisję CO₂, bez zwiększania dopuszczalnej ładowności pojazdów.

To rozwiązanie jest już dopuszczone w wielu krajach takich jak: Niemcy, Holandia, Finlandia, Szwecja, Norwegia, Dania, Portugalia, Hiszpania, Czechy, Austria. W Polsce obecnie trwają prace nad podobnym projektem w Ministerstwie Infrastruktury. Ma to być rozwiązanie pilotażowe, na określonych trasach - za zgodą zarządców dróg – i co istotne – bez zwiększenia ładowności.

– Polskie firmy są pod coraz większą presją kosztową. A takie rozwiązanie jak EMS zwiększy naszą konkurencyjność – podkreślał Wojciech Olasek, dyrektor logistyki Volkswagen Poznań. I dodał:

- Mówimy tutaj o trzech głównych aspektach: kosztowym, środowiskowym, ale także demograficznym. Ekspert zwrócił uwagę m.in. na problem starzejącej się kadry kierowców i niedoboru pracowników w branży.

Wojciech Olasek, dyrektor logistyki Volkswagen Poznań

 

Samorządowcy zadeklarowali gotowość do współpracy przy wdrażaniu pilotażu. – Nam wszystkim zależy na promowaniu rozwiązań, które ograniczają ruch na drogach i są korzystne dla środowiska. – mówił Tomasz Łubiński, wicestarosta poznański.

Z kolei burmistrz Szkudlarek zaznaczył, że przed pilotażem należy wyznaczyć główne ciągi komunikacyjne dla tych pojazdów.

 

W dyskusji, która odbyła się podczas kongresu MOVE, uczestniczyli również przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, którzy zaznaczyli, że ostateczną zgodę na taki pilotaż będzie musiał wydać m. in. samorząd zarządzający danym odcinkiem drogi. – Chcemy dać samorządom wolną rękę – stwierdzili przedstawiciele resortu. Dyskusja z udziałem przedstawicieli samorządowców, producentów pojazdów i przyczep, przedsiębiorców oraz Ministerstwa Infrastruktury pokazała, że Polska jest gotowa, a nawet, dla zachowania konkurencyjności polskich przedsiębiorstw oraz przewoźników, zobligowana do wdrożenia takich rozwiązań.

Dyskusja z udziałem przedstawicieli samorządowców, producentów pojazdów i przyczep, przedsiębiorców oraz Ministerstwa Infrastruktury pokazała, że Polska jest gotowa, a nawet dla zachowania konkurencyjności polskich przedsiębiorstw oraz przewoźników zmuszona do wdrożenia takich rozwiązań. Wynika to także z faktu, że coraz większa liczba krajów UE wdrożyła albo rozważa wdrożenie takich rozwiązań.

Moderator: Michał Wekiera, Dyrektor Generalny, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

System EMS oraz dłuższe naczepy jest uzupełniającym rozwiązaniem dla realizacji celów redukcyjnych CO2, a także bardzo dobrym środkiem zmniejszającym koszty i obciążenie dróg. Jest także odpowiedzią na braki kadrowe wśród kierowców, gdyż w niektórych przypadkach zmniejszania zapotrzebowanie transportowe nawet o 30%. Podczas debaty dowiedzieliśmy się, że Ministerstwo Infrastruktury prowadzi prace nad wdrożeniem EMS i dłuższych naczep na polskie drogi, a producenci przyczep i naczep mają w ofercie odpowiednie pojazdy. Samorządy są zainteresowane takimi rozwiązaniami, gdyż oznaczają one zoptymalizowanie ruchu na ich terenie. Zatem wygląda na to, że może już nawet w przyszłym roku zobaczymy takie rozwiązania na polskich drogach.

Czy Polska jest gotowa na EMS? Przyszłość transportu drogowego

Partner roundtable: VW Poznań

Moderator: Michał Wekiera, Dyrektor Generalny, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Paneliści:

  • Wojciech Olasek, Dyrektor logistyki, Volkswagen Poznań
  • Piotr Smaga, Departament Transportu Drogowego, Ministerstwo Infrastruktury
  • Marian Szkudlarek, Burmistrz, Urząd Miasta i Gminy Swarzędz
  • Maciej Kaczor, Dyrektor Działu Konstrukcyjno-Technologicznego i Rozwoju, Wielton S.A.
  • Tomasz Łubiński, Wicestarosta, Powiat Poznański
  • dr hab. inż. Lech J. Sitnik, Wydział Mechaniczny, Katedra Inżynierii Pojazdów, Politechniki Wrocławskiej

Zachęcamy do obejrzenia fotorelacji z Kongresu MOVE: https://kongresmove.pl/pl/multimedia/