Paweł Kurzawa, SCANIA S.A.: polski rynek ma ogromny potencjał!
Transformacja transportu ciężkiego w kierunku zeroemisyjnym to jeden z najbardziej palących tematów polskiej gospodarki. Na Kongresie MOVE 2025, którego Scania Polska S.A. jest Partnerem Generalnym, kluczowi gracze rynku spotkają się, aby dyskutować o tempie i kierunkach tych zmian. O perspektywach rozwoju elektromobilności w Polsce, wyzwaniach infrastrukturalnych oraz kompleksowej ofercie ekosystemu Scania rozmawiamy z Pawłem Kurzawą, dyrektorem ds. elektromobilności w Scania Polska S.A.
Rozmowa z Pawłem Kurzawą, dyrektorem ds. elektromobilności w Scania Polska S.A.

Paweł Kurzawa, Dyrektor ds. Elektromobilności, SCANIA POLSKA S.A.
Jak ocenia Pan perspektywy rozwoju elektromobilności w Polsce?
Polski rynek ma ogromny potencjał, choć stoi także przed szeregiem wyzwań. Widzimy coraz więcej firm, które testują i wdrażają elektryczne ciężarówki – przykładem są nasze projekty z PepsiCo Polska czy Schavemaker Polska w transporcie regionalnym. To dowód, że elektromobilność w ciężkim transporcie przestaje być wizją przyszłości, a świetnie działa w praktyce.
Największym wyzwaniem wciąż pozostaje infrastruktura ładowania – szczególnie ta dostosowana do ciężkich pojazdów. Doświadczenia innych krajów pokazują, że kluczowe będą również regulacje i systemy wsparcia, od których zależeć będzie opłacalność inwestycji w BEV. Szansę będą miały te przedsiębiorstwa, które zdecydują się działać już teraz – zdobyte doświadczenie przełoży się na przewagę konkurencyjną.
Trzeba podkreślić, że transformacja nie wydarzy się z dnia na dzień. To proces, który wymaga współpracy producentów, operatorów logistycznych, dostawców energii i instytucji publicznych. Kierunek zmian jest jednak oczywisty – zeroemisyjny transport staje się standardem. Scania jest do tego przygotowana i naszym zadaniem jest wspierać klientów w przechodzeniu tej zmiany w sposób efektywny, bezpieczny i zrównoważony.
Co wyróżnia ofertę Scania na tle konkurencji?
W Scania nie ograniczamy się do sprzedaży elektrycznych ciężarówek – naszym celem jest dostarczenie pełnego ekosystemu. Klient, który wybiera rozwiązania elektryczne Scania, otrzymuje nie tylko pojazd, lecz także kompleksowe wsparcie: doradztwo przy planowaniu tras, pomoc w doborze i instalacji infrastruktury ładowania, rozwiązania finansowe, serwis oraz opiekę operacyjną. Dzięki modularnej konstrukcji naszych pojazdów – obejmującej szeroki wybór konfiguracji osi, kabin i mocy – jesteśmy w stanie przygotować rozwiązania do praktycznie każdej aplikacji, od dystrybucji miejskiej po wymagający transport regionalny. Świetnym przykładem możliwości będzie prezentowany na Kongresie elektryczny ciągnik siodłowy wyposażony jednocześnie w instalację hydrauliczną i kompresor. Uniwersalność rozwiązania i parametry techniczne pojazdu kolejny raz podnoszą poprzeczkę możliwości oferowanych przez Scania.
Jakie atuty technologiczne i użytkowe ma nowa generacja pojazdów Scania?
Nowe elektryczne ciężarówki Scania to jakościowy skok w przyszłość. Znacząco zwiększyliśmy zasięg pojazdu– w sprzyjających warunkach przekracza 500 km – a szybkie ładowanie do 375 kW pozwala na sprawne uzupełnienie energii. Już wkrótce do użytku wejdzie również technologia Megawatt Charging, otwierająca drogę do powszechnych zastosowań w transporcie długodystansowym. Wykorzystując bowiem ładowanie mocą 750kW jesteśmy w stanie w czasie trwania wymaganej prawem przerwy pracy kierowcy naładować akumulatory pojazdu energią wystarczającą na kolejne 4,5 godziny jazdy. W tym schemacie działa transport długodystansowy – już niedługo gotowy do elektryfikacji!

