Polska prezydencja w Radzie UE - szansa na rozwój elektromobilności
1 stycznia 2025 roku, Polska przejęła prezydencję w Radzie UE. Sytuacja ta jest dla naszego kraju na tyle wyjątkowa, że przypada na początek nowego cyklu instytucjonalnego, podczas którego Unia Europejska będzie projektować swoje plany na najbliższe pięć lat. Prezydencja w dużej mierze skupia się na ustalaniu celów i spraw, którymi Rada będzie się zajmować przez 18 miesięcy. Wśród nich, mogą pojawić się kwestie, które wpłyną na rozwój elektromobilności zarówno na arenie unijnej, jak i krajowej.
Prezydencja w Radzie UE ma charakter rotacyjny: co sześć miesięcy kolejne państwo członkowskie przewodniczy posiedzeniom tej instytucji na wszystkich szczeblach i dba o ciągłość prac Unii Europejskiej. Na podstawie traktatu lizbońskiego uchwalonego w 2009 roku państwa członkowskie, które sprawują prezydencję po sobie, ściśle współpracują w grupach nazywanych triem. Każda trójka ustala długofalowe cele i przygotowuje wspólny program tematów i spraw, którymi Rada będzie się zajmować przez 18 miesięcy.
Obecne trio składa się z Polski, Danii i Cypru. Polska prezydencja, która potrwa do 30 czerwca 2025 roku, koncentruje się na wzmacnianiu następujących wymiarów europejskiego bezpieczeństwa:
- zdolność do obrony,
- ochrona ludzi i granic,
- odporność na obcą ingerencję i dezinformację,
- bezpieczeństwo i swoboda działalności gospodarczej,
- transformacja energetyczna,
- konkurencyjne i odporne rolnictwo,
- bezpieczeństwo zdrowotne.
Szansa na rozwój elektromobilności
Jak wskazała wiceministra w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Magdalena Sobkowiak-Czarnecka, Polska przejmując prezydencję otwierającą nie będzie walczyć o to, ile spraw domknie, tylko o to, w ilu narzuci nowy ton.
Biorąc pod uwagę wskazane okoliczności, istotne jest aby Polska, jako państwo członkowskie odpowiedzialne za kształtowanie unijnej agendy, podjęło dyskusje na tematy związane z rozwojem elektromobilności. Tematami wiodącymi, sprzyjającymi dyskusji na temat uwarunkowań środowiskowych i klimatycznych tego sektora, jest realizacja unijnego pakietu Fit for 55, który zakłada redukcję emisji CO2 o co najmniej 55% do 2030 roku. Elektromobilność jest kluczowym elementem tego pakietu, natomiast wyzwaniem może być wypracowanie kompromisu między krajami członkowskimi, które różnią się od siebie poziomem zaawansowania w zakresie transformacji energetycznej i rozwoju infrastruktury dla pojazdów elektrycznych.
Również jednym z najważniejszych tematów do dyskusji może być przyspieszenie rozbudowy infrastruktury ładowania zarówno w Polsce, jak i całej Unii Europejskiej. Warto wspomnieć, że Polska jest krajem o stosunkowo niskim nasyceniu punktami ładowania, który powinien rozwijać własne zasoby w tym zakresie.
Kwestia rozwoju elektromobilności na arenie międzynarodowej jest także okazją do dyskusji na temat transformacji energetycznej. Zwiększenie liczby pojazdów elektrycznych wymaga stabilnych źródeł energii - niewątpliwym jest, że powinna to być energia odnawialna. Polska, z dużym udziałem węgla w miksie energetycznym, powinna uwzględnić rozwój branży w kontekście transformacji energetycznej.
Polska Prezydencja w Radzie UE w 2025 roku ma szansę na podjęcie dyskusji związanej z rozwojem elektromobilności, a także jej kształtowanie na arenie międzynarodowej. O tym, czy i w jaki sposób ten cel jest realizowany, rozmawiać będziemy podczas zbliżającej się edycji MOVE International Mobility Congress, który odbędzie się 24 kwietnia 2025 roku, w Poznań Congress Center.