Recepta na długoterminową dynamikę rynku BEV
Naturalną konsekwencją transformacji kadr jest pytanie o rynek i warunki zewnętrzne dla nowych produktów. Jedna ze strategicznych debat Kongresu MOVE 2025 pt.: "MOVE toward electrification - jak utrzymać rosnącą dynamikę sprzedaży BEV. Szanse i wyzwania” podniosła temat perspektyw sprzedaży pojazdów elektrycznych (BEV) w Polsce.
Panel dyskusyjny zgromadził kluczowych przedstawicieli sektora motoryzacyjnego, leasingowego, infrastruktury ładowania, finansowego oraz organizacji. Głównym celem debaty było znalezienie odpowiedzi na pytanie, jak utrzymać rekordową dynamikę wzrostu sprzedaży samochodów elektrycznych (BEV) – która w pierwszych miesiącach 2025 roku osiągnęła szczyt (udział 7,8% w sierpniu) dzięki programowi „NaszEauto” – w perspektywie post-dotacyjnej.

Eksperci stwierdzili, że samo zakończenie programu „NaszEauto” doprowadzi do przejściowego spowolnienia na wzór innych rynków europejskich. Podkreślono, że długoterminowy wzrost jest możliwy, ale wymaga przejścia z dotacji bezpośrednich na systemowe zachęty pozafinansowe i podatkowe. Dużą rolę będzie odgrywało także budowanie świadomości oraz pozytywnego doświadczenia pojazdów elektrycznych zwłaszcza wśród użytkowników indywidualnych. Dla flot zakładowych główną zachętą może być niższy koszt użytkowania pojazdów oraz kwestie emisyjności w firmach, które objęte są ESG.
Istotną rolę będzie odgrywał dostęp do infrastruktury ładowania. Uczestnicy byli zgodni: mimo że oferta rynkowa stała się atrakcyjniejsza cenowo i technologicznie, bez wsparcia publicznego i intensywnego rozwoju infrastruktury ładowania, rynek wyhamuje.

Tomasz Porawski
Tomasz Porawski z Volkswagen Group Polska stanowczo podkreślił, że kontynuacja programów zachęt jest niezbędna, zwłaszcza że Polska wciąż jest na wczesnym etapie transformacji.
Dodał także, że należy zadbać o odpowiednią infrastrukturę związaną z ładowaniem aut elektrycznych – W Grupie Volkswagen, nie mamy dużego problemu w tej chwili z przekonaniem klienta do zakupu samochodu elektrycznego, który mieszka 40-50 kilometrów od centrum miasta i codziennie pokonuje ten dystans dwukrotnie i ma możliwość ładowania, najlepiej jeszcze z panelami fotowoltaicznymi na dachu. Dla takiego klienta pierwszy kontakt z doświadczeniem jazdy samochodem elektrycznym i przekonanie się o tym, że jest to po prostu coś fantastycznego powoduje decyzję zakupową. Natomiast, żeby naprawdę zacząć notować istotne wzrosty musimy dotrzeć do mieszkańców miast, którzy są skazani na ładowanie publiczne. Po pierwsze, żeby ono było dostępne, po drugie, żeby koszt jednego kilometra był dla klienta atrakcyjny.

Monika Constant
Monika Constant ze Związku Polskiego Leasingu dodała, że kombinacja dotacji, obniżki VAT-u i innych zachęt finansowych jest niezbędna, aby całkowity koszt posiadania BEV był atrakcyjniejszy.

Adam Agacki
Adam Agacki (stacjeladowania.com) podkreślił, że programy zachęt to nie jest jedyny czynnik, który spowodowałby dynamiczny wzrost.
-W mojej ocenie elementem, który tworzył ten wzrost, jest po prostu zmiana oferty rynkowej. Dzisiaj te samochody stają się atrakcyjniejsze. One są atrakcyjniejsze cenowo, one są atrakcyjniejsze pod kątem technologicznym.

Marcin Westfal
Kluczowym elementem wspierającym dynamikę sprzedaży samochodów elektrycznych jest również edukacja i możliwość osobistego doświadczenia elektromobilności. Marcin Westfal, ekspert EV zauważył:- Istotny jest element edukacyjny. Bardzo mi się podoba to, co grupa Volkswagen zaproponowała, czyli program, w ramach którego możemy wynająć samochód na miesiąc, pojeździć tym samochodem, wygenerować sobie własną opinię i na podstawie zdobytych doświadczeń, podjąć decyzję zakupową."
Eksperci jednogłośnie stwierdzili, że największe wyzwanie to zapewnienie komfortowego ładowania mieszkańcom miast, którzy są skazani na publiczną infrastrukturę.

Krzysztof Burda
- Niezbędny będzie mix stacji ładowania wolnego i szybkiego, aby każdy użytkownik znalazł najbardziej wygodną opcję dla siebie. Ważne jest pojawienie się dużej ilości stacji AC w przestrzeni miejskiej oraz niwelowanie barier w kontekście prywatnych punktów ładowania oraz dostęp do mocy dla hubów ładowania DC.- ocenił Krzysztof Burda, prezes Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności.
Debata: "MOVE toward electrification - jak utrzymać rosnącą dynamikę sprzedaży BEV. Szanse i wyzwania”
Partner debaty: Volkswagen Group Polska, Polska Izba Rozwoju Elektromobilności
Moderator: Krzysztof Burda, Prezes Zarządu, Polska Izba Rozwoju Elektromobilności
Paneliści:
- Tomasz Porawski, Volkswagen Group Polska
- Monika Constant, Prezes Zarządu, Związek Polskiego Leasingu
- Adam Agacki, Prezes zarządu, Stacjeladowania.com
- Marcin Westfal, ekspert EV
- Jacek Mizak, Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych