Od wyzwań do strategii: ruszył Kongres MOVE – kluczowa debata o przyszłości sektora e-mobility
Kilkuset ekspertów, w tym przedstawiciele administracji publicznej, sektora motoryzacyjnego, paliwowego i energetycznego, zainaugurowało intensywny dialog na temat zeroemisyjnego transportu. Cel rozpoczętego 14 października Kongresu MOVE jest jasny: wypracowanie strategii, które pozwolą utrzymać konkurencyjność polskiej gospodarki w dobie zielonej transformacji. Czy branża automotive utrzyma konkurencyjność w obliczu dekarbonizacji? Czy infrastruktura dogoni technologię? Czy polski transport przetrwa europejską zieloną rewolucję? Właśnie te pytania, które ważą na przyszłości setek tysięcy miejsc pracy i stabilności gospodarki, stanowią sedno tego wydarzenia. Kongres MOVE to nie tylko debata – to miejsce, gdzie formułowane są twarde rekomendacje, mające na celu ukierunkowanie zeroemisyjnego transportu na kolejne lata.
Tuż przed rozpoczęciem obrad, konferencja prasowa podkreśliła strategiczne znaczenie wydarzenia. Filip Bittner, Wiceprezes Zarządu, Grupa MTP, zaznaczył: „Tematyka, którą poruszamy tutaj jest każdorazowo dostosowana do wyzwań, które stoją przed branżą. Branżą bardzo ważną dla polskiego rynku i polskiej gospodarki.”

Konieczność szybkiego wdrożenia rekomendacji branżowych akcentował Krzysztof Burda, Prezes, PIRE - Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności: „Ważne aby dyskutować, prowadzić dialog i przede wszystkim wdrażać rekomendacje, które płyną wprost z branży. To jest niezwykle istotne żebyśmy nie zgubili po drodze konkurencyjności i miejsc pracy, a jednocześnie stwarzali warunki do rozwoju pojazdów zeroemisyjnych.”

Wyzwania przemysłu i wizja elektrycznej przyszłości
Kongres stanowi platformę do dyskusji o europejskim sektorze automotive. Jakub Faryś, Prezes, Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, podkreślił skalę tego sektora: „Dzisiaj europejska branża motoryzacyjna jest wielką siłą. Jest jedną z najważniejszych w części gospodarki europejskiej. Dość powiedzieć, że w Europie to jest bezpośrednio zatrudnionych 8 milionów ludzi, a w Polsce ponad 200 tysięcy jeszcze. Kierunek jest prosty. Idziemy w kierunku zeroemisyjności. Co do tego nie ma dyskusji. Pytanie jest tylko, jak dojść z pożytkiem dla obywateli, obywatelek i obywateli Unii Europejskiej, jak dojść do tego z pożytkiem dla branży motoryzacyjnej i dla środowiska. I to jest dla nas największe wyzwanie dzisiaj.

Przyszłość indywidulnej mobilności została określona przez Carlę Wentzel, Prezes Zarządu, Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.: „Wierzymy silnie, że przyszłość indywidualnej mobilności jest elektryczna.”
W kontekście zielonej transformacji, Marzena Pillich-Grońska z Volkswagen Poznań, wskazała na realne przykłady: „Codziennie ponad 3 tysiące osób produkuje nasze dwa modele Crafter i MAN TGE. Już od 2018 roku wszystkie nasze zakłady Volkswagen Poznań są zasilane zieloną energią. Dodatkowo na naszym terenie powstała jedna z największych przyzakładowych farm fotowoltaicznych w Europie o powierzchni 27 hektara. To pozwala nam w słoneczne dni w pełni wykorzystać energię zdobywaną właśnie przez tą farmę do produkcji naszych samochodów. Jestem przekonana, że nasz zakład jest wspaniałym przykładem na to, że przemysł może iść drogą zielonej transformacji.”

Dekarbonizacja transportu ciężkiego – gra zespołowa
Kluczowe miejsce w programie zajęły kwestie MOVING the Heavy Haulage Ahead. Wojciech Rowiński, Dyrektor Generalny, Scania Polska S.A., zaapelował o wypracowanie wspólnych rozwiązań: „Stwórzmy tu, na Kongresie i atmosferę, i przestrzeń, i wyciągnijmy wnioski, które pomogą naszej branży transportowej być nadal największą, najbardziej profesjonalną siłą w Europie.”
Potwierdził to Bernard Wieruszewski, Dyrektor ds. produktu i sprzedaży pojazdów ciężarowych, MAN Truck & Bus Polska: „Dekarbonizacja transportu ciężkiego ruszyła, ale to jest gra zespołowa i nie ma zwycięzcy. Zwycięstwem jest to, jeżeli na końcu w 2030 roku czy wcześniej polski transport będzie dalej miał wiodącą pozycję na rynku europejskim.”
Inauguracja i panel otwierający
Inauguracja Kongresu na MAIN STAGE podkreśliła szeroki zakres wyzwań. Filip Bittner, Wiceprezes Zarządu, Grupy MTP, otwierając ósmą edycję wydarzenia, stwierdził: „Spotykamy się tutaj już po raz ósmy, aby porozmawiać o wyzwaniach związanych ze sprzedażą aut elektrycznych, zarówno w sektorze osobowym, jak i transporcie ciężkim. Mówimy o konkurencyjności naszej polskiej gospodarki, o braku rąk do pracy i kształceniu zawodowym, które jest tak ważne, aby utrzymać konkurencyjność.” Z kolei Jarosław Maciejewski, Wicewojewoda Wielkopolski, życzył: „Mam nadzieję wypracowania modeli rozwiązań, które spowodują wzrost potencjału naszego kraju, naszej Wielkopolski.”
Bezpośrednio po powitaniu, Panel Otwierający „Wyzwania europejskiego sektora automotive”, moderowany przez Jakuba Farysia (PZPM), potwierdził kluczowy moment transformacji. „Dzisiaj branża motoryzacyjna znajduje się w historycznym momencie. Znajdujemy się na drodze ku zero emisyjności. Jednak bez pomocy rządu my jako branża nie damy rady.” podsumował Jakub Faryś.

W panelu otwierającym, który odbył się z udziałem Stanisława Bukowca (wiceminister infrastruktury) oraz posłów do Parlamentu Europejskiego: Dariusza Jońskiego i Krzysztofa Hetmana, padły mocne słowa dotyczące unijnych celów i konkurencji:
Dariusz Joński, poseł do Parlamentu Europejskiego, odniósł się do konieczności rewizji celów: „Od początku do tej kadencji bardzo dobitnie upominaliśmy się jako największa grupa polityczna w Parlamencie Europejskim o to żeby doszło do pewnej rewizji, jeśli chodzi o cele dla przemysłu motoryzacyjnego, które zostały wyznaczone na 2035 rok. Panuje w zasadzie jednomyślność, że nie powinniśmy nikogo karać, a powinniśmy raczej stworzyć system zachęt do zakupu elektryków i hybryd. Natomiast nie powinniśmy zakazywać zakupu samochodu spalinowych.” Ostrzegł również przed ekspansją: „Widzimy zatem ogromną ekspansję ze strony chińskich samochodów, które oczywiście są dotowane przez rząd chiński z wiadomych powodów. Chińczycy chcą wejść na rynek europejski i ostatecznie zająć miejsce europejskich producentów.”
Krzysztof Hetman, poseł do Parlamentu Europejskiego, zaostrzył ton dyskusji: „Problem polega na tym, że proces dojścia do tych celów jest katastrofalny. Zabrakło w tym wszystkim zdrowego rozsądku. Koszty, jak wiemy wszyscy, są zbyt wysokie. Chyba nie chodzi nam o to, żeby na całym świecie kierowcy jeździli europejskimi samochodami, a my tu w Europie będziemy jeździć chińskimi.”
Krytyka wymuszania zmian regulacjami wybrzmiała w wypowiedzi Pawła Widła, Prezesa Konfederacji Lewiatan: „Ludzie nie chcą kupować elektrycznych samochodów dostawczych. Można to oczywiście wymusić przez odpowiednie regulacje, jak to się stało w Holandii. Ale równocześnie cały rynek tym samym czasie spadł o 67%. Czyli mamy efekt kubański. Ludzie kupują samochody elektryczne tylko wtedy kiedy muszą. Póki nie muszą, będą raczej dłużej eksploatować swoje stare diesle? To nie jest dobry pomysł.”
W kontekście europejskiej drogi do zeroemisyjności i jej konsekwencji, Tomasz Bęben, Prezes SDCM, skrytykował jednostronne podejście:
„Jeżeli jedna czy druga technologia może dołożyć swoją cegiełkę do neutralności klimatycznej absolutnie powinna być wspierana. Myśmy w Europie wybrali bardzo mocną ścieżkę i niestety teraz zbieramy tego owoce. Nie mam żadnej przyjemności z powtarzania “a nie mówiliśmy”. Bo w Europie zaserwowaliśmy sobie ulubione polskie danie, czyli musztardę po obiedzie, i teraz się budzimy w momencie, gdy bardzo, ale to bardzo konkurencyjnie wjeżdżają do Europy Chińczycy czy Stany Zjednoczone, korzystając z dużo niższych cen energii elektrycznej czy pracy i z dostępu do surowców. Obserwujemy kolejną ewolucję na rynku elektromobilności. Wreszcie mamy dużo większą gamę modelową pojazdów i samochody stają się coraz bardziej popularne w różnych segmentach. O tym jakie samochody rzeczywiście będą kupowane decydują klienci. Ale klienci muszą dostać produkty, które spełniają ich oczekiwania i ich możliwości finansowe".
Monika Constant, Prezes Związku Polskiego Leasingu, zaapelowała o pragmatyzm: „Rozmawiajmy, jak dojść do pewnego celu niskoemisyjności, ograniczenia emisyjności, ale i nie narzucajmy sobie nierealnych celów niemożliwych do zrealizowania.” Dodała również, że wyzwaniem jest osiągnięcie niskoemisyjności „na drodze ewolucji, a nie na zasadzie rewolucji. Bo nie chcemy tego robić na zasadzie przymusu. Chcemy, żeby to był dialog.”

Krzysztof Burda, Prezes PIRE, patrząc szerzej, przestrzegał przed geopolityką: „80% baterii jest produkcji chińskiej. Czy to był cel? Myślę, że cel był doskonale postawiony, ponieważ Chińczycy zauważyli, że nie są w stanie konkurować właśnie na tle tradycyjnej spalinowej motoryzacji. Teraz w Europie około 80 proc. baterii jest produkcji chińskiej. Myślę że był to doskonale postawiony cel.” Podkreślił, że o ile neutralność technologiczna jest potrzebna, o tyle realizacja celu neutralności klimatycznej musi być wspomagana systemowo. -"Neutralność klimatyczna powinna zostać osiągnięta również w sektorze pojazdów osobowych. To jest nasz cel. Powinna być jednak wyznaczona konkretna data jego osiągnięcia, po to, żebyśmy wszyscy wiedzieli, jak jest nasz master plan. Chiny miały ten master plan i go realizują. I obawiam się, że rzeczywiście może dojść do tego, że nasze pojazdy będą sprzedawane do Ameryki Południowej. A my będziemy po prostu jeździli chińskimi samochodami".
O chińskiej ekspansji mówił także Paweł Tuzinek, Prezes Związku Dealerów Samochodów: „W ciągu ostatnich dwóch lat przybyło w Polsce około 200 obiektów dealerskich marek chińskich. Oznacza to wzrost o jedną siódmą. Łącznie na polskim rynku tych marek mamy obecnie prawie 30, co otwiera nam też możliwość dotarcia do nowych klientów.” Zauważył jednak, że „dotychczasowy sukces marek chińskich wynika z tego, że nie są to samochody elektryczne. Ogromna większość tych modeli chińskich to są samochody spalinowe.”
Program Kongresu MOVE 2025: główne sceny i tematy
Cały dzień Kongresu stanowią pogłębione debaty na czterech głównych scenach, skupiających się na przyszłości alternatywnych źródeł energii w motoryzacji:
MAIN STAGE
Debaty na Scenie Głównej koncentrują się na makroekonomii i strategii:
- Wyzwania europejskiego sektora automotive
- MOVE toward electrification - jak utrzymać rosnącą dynamikę sprzedaży BEV
- Inwestycje przemysłowe w branży samochodowej
- Great people make great products
- Zeroemisyjna transformacja transportu publicznego
ROUNDTABLE
Ta scena poświęcona infrastrukturalnym i regulacyjnym wyzwaniom, w tym:
- Czy Polska jest gotowa na EMS? Przyszłość transportu drogowego.
- MOVING the Heavy Haulage Ahead – dekarbonizacja transportu ciężkiego.
- Infrastruktura ładowania (z udziałem ekspertów z branży pojazdów ciężarowych).
- Zeroemisyjne ciężarówki na długim dystansie – jak Polska może włączyć się w Clean Transport Corridor Initiative?.
- Wyjazdowe posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. energetyki rozproszonej, elektromobilności i innowacji.
EV SOLUTIONS STAGE
Scena Technologiczna skupiała się na kluczowych elementach ekosystemu e-mobility:
- Rynek baterii w Polsce 2030 – rozwój rynku, inwestycje, kluczowe potrzeby.
- Gospodarka obiegu zamkniętego i zabezpieczenia surowców krytycznych w kontekście branży bateryjnej.
- Elektryfikacja Flot pojazdów osobowych. Dlaczego elektryfikacja flot firmowych jest ważna szczególnie w Polsce?.
FORUM MOTORYZACYJNE
Forum, zapowiedziane przez Marcina Żaaka, Wiceprezesa Zarządu, STM Stowarzyszenie Techniki Motoryzacyjnej, zgodnie z hasłem „Hasłem dzisiejszego forum jest motoryzacja łączna z wszystkich”, jest dedykowane specjalistom technicznym, warsztatom i zagadnieniom szkoleniowym, w tym panelom: „Ochrona środowiska a kondycja branży” oraz „Jak My widzimy branżę”.
Szczegółowy program Kongresu: https://kongresmove.pl/pl/program-kongresu/